Laman blog Cekap Komputer kini telah berpindah ke http://blog.cekapkomputer.com anda boleh mendapatkan info-info dari Cekap Komputer di blog tersebut Photobucket Photobucket

Thursday, August 28, 2008

Cara Install driver sound untuk Laptop Compaq V3000

Tentu anda mengalami masalah ketika meng"install" driver untuk bunyi bagi laptop v3000...walaupun anda sudah install driver2 yang saya berikan driver yang saya boleh dalam blog ini,sebenarnya terdapat cara yang perlukan untuk menyelesaikan masalah driver sound ini...[cekap komputer]

Kali ini saya akan tunjukan kepada anda cara menyelesaikan perkara tersebut diikuti dengan gambarajah sekali....

Pertama sekali install driver MS UAA sebelum install driver audio untuk laptop anda kemudian Restart laptop anda.

setelah laptop anda di "restart",kemudian install driver audio anda (conexant) untuk laptop anda...ketikan anda sedang install driver tersebut...satu mesej error akan di paparkan..apa mesej tersebut.baiklah ikut panduan dibawa ini untuk menyelesaikan masalah driver laptop anda.pastikan driver yang anda install tadi sesuai untuk laptop anda.
[cekap komputer]


Di dekstop anda,right klik pada My Computer anda...kemudian klik Manage ....selepas itu,klik pada Device Manager dan cari tanda soal warna kuning di tepi sebelah kanan untuk driver audio laptop anda..Kemudian right klik pada tanda soal driver sound tersebut...pilih Update Driver .


kemudian gambarajah dibawah akan dipaparkan,Klik butang (install from a list or specific location [advanced])..kemudian next.
kemudian pilih "Don't search,I will choose the driver to install."kemudian Klik butang Next.[cekap komputer]

[cekap komputer]kemudian,pilih Have Driver.kemudian cari lokasi driver sound yang anda install tersebut.selalunya iya terletak di :

C:\SWSetup

kemudian cari wis30B5a.inf.kemudian klik Open.





[cekap komputer]Kemudian klik butang Next.Apabila mesej seperti dibawah dipaparkan klik butang Yes.[cekap ko

Selesai jika mesej seperti ini dipaparkan driver audio tersebut sesuai untuk laptop anda dan pemasangan driver tersebut selesai...(completing the hardware update wizard).

p/s : jika terdapat masalah install driver dan mesej lain keluar contoh : cannot update driver.Anda perlu mencari driver conexant audio untuk laptop anda yang lain.

Selamat mencuba!

3 comments:

Achmad said...

Tq..bro 4 ur post untuk install driver audio compaq v3000 (Compaq presario V3751AU) ,sy dh install ikut cara yg bro kasi..settle satu masalah.

tapi ada masalah lain lak timbul, headset xkuar bunyi pulak..hehehe. internal speaker ok ada bunyi bro..apa masalah dia nie ekk???
(Headset dalam keadaan baik) dh test pd laptop lain..ok ada bunyi.

Tolong jampi2 sikit Bro E_peace..

Achmad said...

smbngan bro:...sy klik control panel 'sound and audio device property' cuba configure kat 'voice-test hardware'..so masalah headset xberbunyi telah selesai' namun cuma yang membingungkan saya..apabila guna headset, internal speaker berbunyi sama(serentak). sepatutnya salah satu je berbunyi kan???

so macamna plak sy setting nie?? pening pakcik...

Tolong jampi yang nie pulak bro E_peace.

Pak Mid GMG said...

bro pasai apa sy instsall driver audio acer ada problem dkt defination audio dia keluar tanda seruan.nk update xleh pun.bagaimana nk wat.sy format blk la.tlg bro