Laman blog Cekap Komputer kini telah berpindah ke http://blog.cekapkomputer.com anda boleh mendapatkan info-info dari Cekap Komputer di blog tersebut Photobucket Photobucket

Wednesday, June 11, 2008

Ubuntu dan windows XP dalam Laptop/komputer anda...


Seperti yang anda tahu atau tidak...kita boleh meletakkan dua sistem dalam komputer kita,pada post kali ini saya akan perkenalkan satu perisian kepada anda yang membolehkan anda memasang sistem ubuntu(Linux) dalam komputer anda dengan begitu mudah..
Anda hanya perlu install ubuntu dalam komputer anda melalui sistem windows yang anda gunakan.Apakah perisian tersebut???Jawapannya ialah perisian Wubi.Anda boleh mendapat maklumat lanjut mengenai Wubi ini di http://wubi-installer.org/ .Jadi anda tidak perlu lagi susah payah untuk install Ubuntu dalam komputer anda.Setelah anda selesai download perisian wubi ini,anda perlu sambung ke internet,dan ia akan memuat turun beberapa fail ubuntu,apa yang anda perlu lakukan adalah masukkan "username" dan "password" anda untuk akaun ubuntu anda.Sebelum memasuki sistem anda akan diberi pilihan samada ini menggunakan sistem Windows atau Ubuntu.

Kita akan berbincang lebih lanjut lagi mengenai cara memasang ubuntu menggunakan wubi ini dengan lebih lanjut pada post akan datang. :)

Wubi is Simple

No need to burn a CD. Just run the installer, enter a password for the new account, and click "Install", go grab a coffee, and when you are back, Ubuntu will be ready for you.

Wubi is Safe

You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. It works just like any other application. Wubi is spyware and malware free, and being open source, anyone can verify that.

Wubi is Discrete

Wubi keeps most of the files in one folder, and if you do not like it, you can simply uninstall it as any other application.

Wubi is Free

Wubi and Ubuntu cost absolutely nothing (free as in beer), but yet provide a state of the art, fully functional, operating system that does not require any activation and does not impose any restriction on its use (free as in freedom).







0 comments: