Laman blog Cekap Komputer kini telah berpindah ke http://blog.cekapkomputer.com anda boleh mendapatkan info-info dari Cekap Komputer di blog tersebut Photobucket Photobucket

Saturday, June 14, 2008

Pasang ubuntu pada komputer anda menggunakan Wubi.

Pada post sebelum ini saya telah memberikan anda sedikit cara mengenai memasang ubuntu menggunakan perisian windows,rujuk disini.Perisian yang anda perlukan ialah Wubi,dengan wubi anda dapat memasang dua perisian sistem dalam komputer anda.Contoh:Windows Xp & ubuntu.
Baiklah download perisian wubi ini seperti yang dinyatakan pada post yang lalu.Buka perisian wubi ini dari sistem windows xp anda.


Apa yang anda perlu lakukan ialah letakkan username anda dan password anda untuk akaun ubuntu anda.


Sebelum itu anda boleh memilih beberapa versi untuk ubuntu contoh kubuntu.Dan anda boleh memilih hard disk mana anda ingin install ubuntu ini.
Anda juga boleh memilih bahasa yang sesuai untuk ubuntu anda.....

Setelah anda telah set kesemua ini.Klik butang install.Tunggu proses muat turun fail sehingga selesai,fail yang di download adalah lebih kurang 7**MB.Anda boleh sambung download fail ini jika tidak sempat download fail ini dalam satu masa,proses muat turun ini akan bersambung apabila anda download perisian ini kembali.


Selesai!!Apa yang anda perlu lakukan restart komputer anda...sebelum masuk ke sistem anda akan diberi pilihan samada ingin menggunakan sistem ubuntu atau windows anda.

p/s Beberapa proses akan dijalankan apabila anda masuk ke ubuntu anda untuk kali pertama.


Jom kita berubuntu !! :) "Kami suda berubuntu,anda bila lagi??"

3 comments:

Ardzham said...

Saya dah download wubi dan dah cuba install dari jam 11.00 mlm hingga jam 8.45 pagi tak habis download ubuntu, waktu itu saya terus cancel bila terjumpa satu artikel di melayubuntu (http://melayubuntu.blogspot.com/2008/06/cara-install-ubuntu-guna-wubi-atau-dual.html) mengenai wubi. Saya masih berminat untuk mencuba linux tapi tak tahu dan keliru dengan jalan mana yang saya perlu lakukan.

drizad said...

itulah masalahnya bila kita mendownload fail instalasi ubuntu melalui stimx broadband. terlampau perlahan. dan ini mengakibatkan newbie macam ardzham terkial-kial dalam mengalami dunia ubuntu.

takpa, jangan risau. adalah lebih baik kalau sdra ardzham dapa doqnload fail .iso dari website Ubuntu yang official. pastu try live-cd diorang.

kalu malas nak tunggu, email je alamat rumah sdra kepada saya. saya ada 6 cd ubuntu (3 ubuntu, 3kubuntu) yang saya boleh bagi. Sesapa yang lain yang nak pun boleh hantar alamat. drizad@gmail.com

LinuxMalaysia said...

Saya cadangkan rakan-rakan yang berminat hendak gunakan Ubuntu hadir hari Hackathon MSC Malaysia OSCONF 2009. Ada installfest http://www.mscmalaysia.my/osconf masuk percuma hari tu.