Laman blog Cekap Komputer kini telah berpindah ke http://blog.cekapkomputer.com anda boleh mendapatkan info-info dari Cekap Komputer di blog tersebut Photobucket Photobucket

Thursday, June 19, 2008

Menjalankan proses Disk Defragmenter yang tersedia di dalam Windows XP anda

Menjalankan proses Defragmenter pada komputer kita adalah suatu perkara yang kita perlu lakukan sekurang2nya sebulan sekali dan lebih baik seminggu sekali....Proses Disk Defragmenter sedikit sebanyak boleh melajukan komputer kita...Anda boleh mencuba beberapa perisian lain yang dikhaskan untuk proses Defragmenter ini.
Microsoft juga menyediakan proses Defragmenter ini dalam sistem Windows mereka.Untuk menggunakan proses Defragmenter tersedia ini secara percuma.

Caranya ialah :

Pergi ke butang Start -> All Programs -> Accessories -> System Tools -> Disk Defragmenter

Proses melakukan Defragmenter ini sangat mudah sekali anda tentu dapat melakukan proses ini dengan mudah tanpa sebarang kesulitan.
Terdapat dua butang iaitu Analyze dan Defragment,anda boleh Analyze komputer anda dahulu samada perlu di Defragment ataupun tidak.


Kemudian jika anda ingin melakukan Defragmenter pada komputer anda klik pada butang Defragmenter,tunggu sehingga proses tersebut selesai.


Mudahkan :)

1 comments:

Anonymous said...

Wah.. blog ni dah mantap. :) Bole la nak link ni. :)