Laman blog Cekap Komputer kini telah berpindah ke http://blog.cekapkomputer.com anda boleh mendapatkan info-info dari Cekap Komputer di blog tersebut Photobucket Photobucket

Monday, April 21, 2008

Mengubah background pada sesuatu folder

Kali ini saya akan tunjukkan kepada anda cara bagaimana mengubah background sesuatu folder...jika kita menggunakan windows ME tentu sahaja kita dapat melakukannya dengan mudah.tetapi kita sebenarnya boleh juga meletak background pada sesuatu folder untuk kelihatan menarik di Windows XP.

langkah pertama,download perisian yang kecil ini Disini

kemudian extract TukarBackground.rar tersebut.(adalah lebih baik korang baca notepad yang ada disertakan dalam TukarBackground.rar tersebut hehe..)

didalam TukarBackground.rar tersebut ada satu fail yang dinamakan Tukar Background.EXE.Baiklah apa yang anda perlu lakukan sekarang ialah copy & paste ke suatu folder yang anda hentak letakkan background.contoh : My Document.
























Selepas itu klik perisian Tukar Background.EXE tersebut.Kemudian Pilih Choose a background picture.Dan kemudian klik butang Next.





















Selepas itu klik butang Browse..





















pilih lokasi gambar yang anda hendak letak sebagai background..





















kemudian klik butang next...anda boleh mengubah warna tulis setiap fail dalam folder tersebut....





















Dan lihat hasilnya sendiri....untuk mendapat background yang cantik anda perlu mengubah besar saiz gambar yang anda hendak jadikan sebagai background.


















Sumber ilmu pengetahuan untuk anda...hanya di cekap komputer dot blog spot dot com.

1 comments:

MaMaAaliyaDaniDanish said...

say xdpt download lah..bagilah sekali lg..