Laman blog Cekap Komputer kini telah berpindah ke http://blog.cekapkomputer.com anda boleh mendapatkan info-info dari Cekap Komputer di blog tersebut Photobucket Photobucket

Friday, April 25, 2008

Update Antivirus Kaspersky Anda Secara Manual

Bagi mereka yang mempunyai internet di rumah atau ditempat kerja tentu tidak mempunyai masalah untuk update antivirus mereka.Apakah kegunaan update antivirus?melakukan update database antivirus milik anda ialah amat penting supaya antivirus anda tersebut mengesan kehadiran virus yang baru..Misalnya jika anda tidak update antivirus anda untuk beberapa lama,kemudian terdapat virus muncul...suda pasti antivirus tidak dapat mengesan virus tersebut dan menganggap virus tersebut adalah program-program yang biasa dan tidak berbahaya.Tentu anda tidak ingin melihat komputer anda menghadapi masalah suatu ketika nanti kan,jadi update antivirus anda! :)
Pada post kali ini saya memilih antivirus Kaspersky untuk mengajar anda bagaimana cara untuk update antivirus anda dengan cara manual...toturial ini amat sesuai bagi mereka yang tidak mempunyai sambungan internet di rumah atau di pejabat.Tanpa sambungan internet anda masih boleh melindungi komputer anda.
Anda boleh mencari update untuk versi antivirus anda Disini terpulang samada anda menggunakan antivirus version 5,6 atau 7.

* 7.0 products
* 6.0 products
* 5.0 products

*Pada ketika ini,saya masih menggunakan kaspersky version 6.

- Pergi ke http://www.kaspersky.com/avupdate
- Kemudian pilih version untuk antivirus yang anda guna sekarang.
- Untuk pertama kali update manual pilih fail av-i386&ids-cumul.zip
- Kemudian,pilih lokasi dari mana anda hendak download fail update tersebut.
selesai download biarkan fail tersebut x perlu extract.
Baiklah sekarang buka perisian Antivirus anda...Klik ke update.kemudian klik seperti dalam anak panah dibawah.
Anda boleh klik di butang Manually ,jika anda update antivirus anda selalu dengan cara manual.Kemudian klik butang Configure.

Klik ke Update Source.Kemudian Klik Butang Add.
Pilih lokasi fail update yang anda download tadi kemudian,klik dahulu pada Update from unstructured... kemudian baru klik OK.
Lokasi update untuk antivirus anda akan dipaparkan.Klik butang OK.
Update antivirus anda,Selesai! :) Anda dapat melihat database antivirus anda diupdate dari fail update yang anda download tadi.Mudah kan :)

Sumber ilmu pengetahuan anda di Cekap Komputer Dot Blogspot dot Com.

0 comments: